Narrator. "Lalka" Bolesława Prusa
"Lalka" - narracja
Pamiętaj, że w "Lalce" Bolesława Prusa narracja prowadzona jest przez dwóch narratorów:
- pierwszosobowy - Ignacy Rzecki w "Pamiętniku starego subiekta" ({ln: Rzecki jako narrator ' Ignacy Rzecki - narrator w "Lalce"})
- trzecioosobowy, realistyczny - typowy dla powieści pozytywistycznej.
Ten artykuł opisze głównego narratora w powieści Bolesława Prusa pt. "Lalka".
narracja odautorska auktorialna obiektywna
- wypowiada się w 3 os. lp.
sytuacja narracyjna
- nieumotywowana - nie wiemy, dlaczego snuje narrację
styl narracji
- przezroczysty - nastawiony na informację i sprawzdawczość
konwencja narracji
- realizm
- pojawiają się elementy oniryzmu, surrelizmu w snach i wizjach bohaterów
formy podawcze
- opis
- dialog
- monologi wewnętrzne
- listy
- pamiętnik
dystans narratora
zakres wiedzy o świecie przedstawionym - nie jest wszechwiedzący, ograniczona wiedza o świecie
- „zwieszała się być może ćwierćwiekowa pajęczyna, a z pewnością ćwierćwiekowa firanka," - nie jest pewien wszystkich informacji, snuje przypuszczenia.
- „i... kto wie, ile pocałunków ogrzało ręce i nogi marmurowego bóstwa?" - narrator o relacjach Izabeli z posągiem Apollina
zachowuje tajemniczość
- nie zdradza imion bohaterów „Przystąpił do niej młody człowiek z wczorajszej kwesty";
- nie zdradza prawdziwych losów Stanisława Wokulskiego;
- nie wyjaśnia, które opinie bohaterów o innych bohaterach są prawdziwe, a które błędne;
opowiadacz, przewodnik czasowa odległość, obserwacja bieżących wydarzeń
- „Ciekawym zjawiskiem była dusza panny Izabeli."
zachowuje dystans wobec I. Rzeckiego
- „Równie jak pokój, nie zmieniły się od ćwierć wieku zwyczaje pana Ignacego"
wartościowanie
- dązy do obiektywizmu, ale zdażają mu się oceniające wypowiedzi: „Ciekawym zjawiskiem była dusza panny Izabeli."
pozycja narratora
- na zewnątrz świata przedstawionego
postawa narratora
- sprawozdawcza i informacyjna
- oceniająca i interpretacyjna
sposób udzialania głosu bohaterom
- w "Lalce" spotykamy wszystkie trzy sposoby udzielania głosu bohaterom:
- mowa niezależna
- mowa pozornie zależna (przybiera postać monologu wewnętrznego bohatera)
- „Gdyby ją kto szczerze zapytał: czym jest świat, a czym ona sama ? niezawodnie odpowiedziałaby, że świat jest zaczarowanym ogrodem, napełnionym czarodziejskimi zamkami, a ona - boginią czy nimfą uwięzioną w formy cielesne."
- „Dla niej nie istniała nawet siła ciężkości, gdyż krzesła jej podsuwano, talerze podawano, ją samą na ulicy wieziono, na schody wprowadzano, na góry wnoszono."
- "Wtedy zdało się jej, że z wyżyn szczęśliwego Olimpu zstąpiła do beznadziejnej otchłani Wulkana, gdzie cyklopowie kują pioruny mogące zdruzgotać sam Olimp. Przyszły jej na myśl legendy o zbuntowanych olbrzymach, o końcu tego pięknego świata, w którym przebywała, i pierwszy raz w życiu ją, boginię, przed którą gięli się marszałkowie i senatorzy, zdjęła trwoga."
- narrator nie ocenia i nie komentuje wypowiedzi postaci
- nie tylko on przedstawia wydarzenia i postacie
język narratora
- środki stylistyczne
- obiektywizm
- indywidualizacja języka bohaterów
Źródło: